Barkurs @ Elfvik

Idag hade Elfvik slagit på stort och ordnat en liten barkurs för dom som ville! =D
Självklart var man där och intog all info med glädje.. ;)
Var faktiskt riktigt skoj! och Mia var överlycklig för att så många hade kommit dit.
En av kockarna (nu kommer jag tyvär inte ihåg vad han heter av nån jävla anledning, tror Anders ?!? jag tror jag måste ha tappat några hjärnceller i Margeurithan så nu har jag glömt det :P ) men hur som helst är han bartender och därför tänkte dom att vi skulle utveckla våra drinkkunskaper så att vi kunde göra mer än Sprite Pears, Sprite Limon och typ Bloody Mary med färdigblandad Bloody Mary Mix på festvåningarna.. Hrm.. haha
Han visade, vi antecknade och framförallt så smakade vi!

Det första som sas var:
SERVERA ALDRIG ÖVERFÖRFRISKADE MÄNNISKOR! DYRA BÖTER. - ååkeej. Då gör vi inte den.
Vi fick även lära oss att aldrig hälla i ngt kolsyrat i en shaker och skaka = KAOS! haha..
Sedan slog vi ett slag för Punschen! För den håller tydligen på att dö ut :P Så: DRICK PUNSCH!
Ha heller aldrig i citron i en mjölkdrink.. det blir.. skevt! Och skär sig väldigt mkt :P
Tydligen är det dessutom lag på att använda mätglas om inte stället har fått dispens och blivit uppkollat om folk kan mäta upp exakt mängd ändå genom att räkna.
Så där på sluttampen fick vi även veta att det inte alls finns några belägg för att Absint skulle innehålla ngt som ger en hallisunationer. Utan att det bara var jääävligt stark sprit som innehåller Malört (vilket nästan kanske går litegrann i kategorin vallmo och kanske därför skulle kunna göra dig konstig om du förtär väldigt mkt.) :P Grejen var att under sekelskiftet drack alla mysko konstnärer och författare väldigt mkt Absint för att det var starkt och sjukt billigt och då är det inte så konstigt om dom blev knäppa.

På drinksidan gick vi igenom allt från Screwdriver (förövrigt extremt svår drink ;) Hahaha ), Electric Lemonade (isbjörn), Irish Coffe, Margeuritha, White och Black russian,  Cuba Libre (Rom och Cola med ljus rom), Dry, Sweet och Perfect martini, Cosmopolitan, Appletini.. jaa! Allt möjligt..
Det var sjukt kul! Jag är lycklig! och nu ska jag sova gott med diverse olika drinkar i magen. Nästa sommar ska jag och johanna gå riktig bartenderkurs =D hahaa..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback